M9/ A internet, estafen a tothom!?

27.02.2023

Cada cop més aspectes de la nostra vida passen a estar digitalitzats i hem integrat l'ús dels dispositius electrònics en el nostre dia a dia.

Els delinqüents s'estan aprofitant d'aquesta transformació en línia per atacar, a través dels punts febles, les xarxes, les infraestructures i els sistemes informàtics.

Els ciberdelinqüents són cada vegada més àgils i estan més ben organitzats, com demostra la velocitat amb què exploten les noves tecnologies, i la manera com adapten els seus atacs i cooperen entre si de forma nova.

Això té una enorme repercussió econòmica i social a tot el món, tant per als governs, com per a les empreses o els particulars.

Testimoni de la Maria Jesús Montañés

L'INFORME

Amb motiu del Dia internacional de l'Internet Segura, l'equip d'ING Consumer Research ha recollit algunes de les tendències i els comportaments i percepcions dels espanyols davant de la ciberseguretat.

L'estudi conclou que més de la meitat dels espanyols se senten segurs quan compren en línia, però a la pràctica, al voltant d'un terç dels usuaris havia estat víctima o coneixia algú que havia perdut diners a través d'un frau en línia.

El rànquing d'atacs l'encapçala les estafes mitjançant la pesca de credencials (66%), seguits de prop per la suplantació d'identitat (60%), el codi maliciós (50%) i els SMS fraudulents (48%).

Un dels grans problemes actuals de la ciberseguretat,  és que la majoria creu que no és prou ric o interessant per a ser objectiu d'un ciberdelinqüent.

Pel que fa a les principals amenaces que perceben els usuaris enquestats, el 65% assenyala els correus electrònics o les trucades de números desconeguts el que més inseguretat els genera i un 63% diu que mai no fan clic en enllaços que li semblen sospitosos.

Només un 55% de les enquestades reconeix no proporcionar dades personals fora de les pàgines web o aplicacions autoritzades i un 44% no realitza mai transaccions en línia si està connectat a una xarxa wifi pública.

Via la Vanguardia


EL CONCEPTE. ciberrisc

Qualsevol risc que sorgeixi de l'ús de les tecnologies de la relació, la informació, la comunicació (TRIC) que comprometi la confidencialitat, la disponibilitat o la integritat de les dades o els serveis.

RECURS WEB. Terminologia de la ciberseguretat

https://www.termcat.cat/ca/diccionaris-en-linia/239

L'obra conté ara 400 termes catalans, amb definicions, equivalents en castellà, francès i anglès, i notes explicatives. Està elaborada pel TERMCAT, amb la col·laboració de l'Agència de Ciberseguretat de Catalunya.

CONCEPTE. autoprotecció digital

Conjunt de mesures per protegir la identitat digital pròpia i què podem fer per prevenir ser víctimes d'aquestes amenaces.

Consells i estratègies

Si haguéssim d'elaborar un top tres amb les estafes més comunes i freqüents, ben segur que hi trobariema aquestes. Al mateix fer, et proposem alguns consells per protegir-te'n.

1. Navega sempre amb https

És el protocol HTTPS (HyperText Transfer Protocol Secure), s'encarrega que quan entres en un lloc, plataforma i servei digital, les dades ens transmetin encriptadament.

Si al final de l'HTTP no hi apareix la s, resulta desaconsellable introduir informació privada de qualsevol mena.

2. Si no ho sol·licites és spam

La majoria de contingut brossa simplement és molest, però innocu (ofertes, promocions, avisos periòdics). Però també poden incloure estafes digitals.

El millor que pots fer és esborrar aquests missatges directament, i en cap cas, no facis clic als enllaços.

3, Alerta amb el phishing

Les ciberdelinqüents utilitzen aquesta tècnica per obtenir informació personal i bancària. Per aconseguir-ho es disfressa i es comunica amb la víctima perquè introdueixi les seues credencials i així prendre el control.

Els serveis no us demanaran mai fer clic en un enllaç i introduir la contrasenya.

4. Protegeix-te de les WiFi obertes i dels dispositius compartits

Quan els utilitzes, es desaconsella introduir-hi credencials d'accés a serveis importants a causa de la seva elevada vulnerabilitat.

Si cal consultar alguna cosa, sempre es pot fer servir serveis de dades o compartir dades des d'un Android i iOS.

5. Usa contrasenyes segures i úniques.

Mínim de vuit caràcters (combineu números, lletres i símbols), diferents per a cada aplicació. Així mateix, activa la verificació en dos passos dels teus comptes.

6. Evita donar dades personals

Les dades personals poden utilitzar-se per a preparar paranys per a delictes d'enginyeria social o el phishing. Una ciberdelinqüent que conegui dades, les pot utilitzar per dissenyar una campanya per extreure més informació i preparar les estafes.

7. Evita emmagatzemar dades vulnerables

Algunes dades personals particularment vulnerables es poden convertir en una forma d'extorsió.

Atès que cap sistema és impenetrable, s'aconsella no emmagatzemar digitalment informació  que pugui servir amb aquesta finalitat. Tampoc contestar qui afirmi tenir-les.

8. Ningú no dóna duros a pessetes

Les estafes clàssiques han fet el salt a les xarxes. Altres s'han sofisticat més i n'han aparegut de noves.

A internet, tampoc ningú no dóna duros a pessetes. De manera general, resulta aconsellable no confiar en correus, publicacions o trucades que ofereixin guanys ràpids amb poc esforç. Principalment, perquè no existeixen.

9. Aprendre sobre estafes digitals

L'educació és una de les millors barreres contra les estafes. Forma't, informa't i posa a prova allò que saps.

RECURS WEB. Internet segura

Programa de l'Agència de Ciberseguretat de Catalunya que treballa per construir una Internet millor, més segura, més neta, dia rere dia.

Vol sensibilitzar la ciutadania en general, dedicant una especial atenció a infants i adolescents, famílies i professionals de l'ensenyament sobre la importància d'aplicar bons hàbits a l'hora de navegar per la Internet i utilitzar les xarxes socials.

Al seu web s'hi exposen les principals situacions de risc amb què es pot trobar un usuari quan navega per Internet i proposa consells i recomanacions, adaptats a diferents franges d'edat i públic objectiu.

APP MÒBIL. TrueCaller

Aplicació de tercers, que compta amb una base de dades de més 3.000 milions de números de telèfon per identificar-los quan reps una trucada.

TrueCaller alimenta la base de dades amb l'agenda dels usuaris de l'aplicació. En registrar-t'hi, et demanarà permís per accedir-hi, i guardar els números de les persones que hi tens.

A partir de llavors, cada vegada que truca algú que no està a la llista de contactes, Truecaller l'identificarà. Això serveix tant per als números ocults o privats com per a les trucades obertes d'altres empreses que fan spam telefònic.


RECURS WEB

https://www.osi.es/es/cuanto-sabes

L'Oficina de Seguridad del Internauta (OSI)  ofereix una sèrie de testos de ciberseguretat per posar a prova els teus coneixements en la matèria.

RECURS Tu ayuda en ciberseguridad

https://www.incibe.es/linea-de-ayuda-en-ciberseguridad

Servei nacional, gratuït i confidencial que INCIBE posa a disposició dels usuaris d'Internet i la tecnologia amb l'objectiu d'ajudar-los a resoldre els problemes de ciberseguretat que puguin sorgir al seu dia a dia.

S'adreça als ciutadans (usuaris d'Internet en general); empreses i professionals que utilitzen Internet i les noves tecnologies en l'exercici de la seva activitat i han de protegir els seus actius i negoci; i menors i el seu entorn (pares, educadors i professionals que treballin en l'àmbit del menor o la protecció en línia lligada a aquest públic).

El servei és atès per un equip multidisciplinari d'experts a través de les diferents opcions de contacte, que ofereixen assessorament tècnic, psicosocial i legal, en horari de 8 del matí a 11 de la nit, els 365 dies de l'any.

¡Crea tu página web gratis! Esta página web fue creada con Webnode. Crea tu propia web gratis hoy mismo! Comenzar