M12/ A les xarxes, llegim menys?!
La revolució digital també ha transformat la manera com consumim llibres i han aparegut noves formes d'incentivar i difondre la lectura.
En canvi, neuròlegs i psicòlegs estimen que els dispositius portàtils podrien accentuar la incapacitat per fer una lectura profunda (sobretot per les múltiples interrupcions).
La lectura que fem a través d'internet, acostuma a ser ràpida, aleatòria, superficial, fragmentada i en diversos materials llegits de forma simultània.
Baròmetre de Hàbits de Lectura i Compra de llibres a Espanya 2021
El 68,4% de la població de la població espanyola més gran de catorze anys llegeix llibres.
El 64,9%, llegeix a través de pàgines web i el 59,5%, ho fa a través de les xarxes socials.
El 26% compra llibres a través d'internet (fa deu anys, ho feia un 4%)
El 29,5% llegeixen llibres en format digital
- 12% eReader
- 10,3 Tauleta
- 9,5% ordinador
- 8,3% mòbil
Un 39% compra llibres digitals. La resta, se'ls baixa o descarrega gratuïtament.
Un 21,7% no sap distingir entre els llocs de descàrrega legals dels il·legals. Un 11,3 té dubtes.
Un 5,4% ha escoltat algun audiollibre.
PROPOSTA. Quatre llibres per llegir sobre cultura digital.
1. La democràcia mor al núvol / Josep Maria Ganyet Cirera
Editorial La Magrana.
Format físic, 18,89 euros / Format digital, 8,54 euros.
El llibre alerta sobre els perills de l'espionatge a través de les noves tecnologies i la necessitat d'una regulació per protegir els drets individuals dels ciutadans.
El seu autor ens explica perquè cal que el llegim: "He escrit La democràcia mor en el núvol per posar pausa tot això que ens està passant. A nivell tecnològic, tot va molt ràpid.
El
llibre pretén ser una reflexió per mirar què ens ha passat, d'on venim i
cap on anem. I per buscar un futur tecnològic millor per tots.
Faré una reflexió de com grans corporacions com Facebook, Google, Apple o
Microsoft, utilitzen les nostres dades per al seu benefici. Ja no s'utilitzen per servir els seus usuaris, sinó per servir-se dels seus usuaris. També com els estats utilitzen tot en aquest poder, en aquest cas digital, per adulterar la democràcia.
Ho hem vist amb el cas Pegasus, del qual en soc víctima. Per això, faig
aquesta reflexió de Watergate al Catalangate, i què podem fer.
Al final, us adonareu que teniu molta força, que tots junts, tenim molta força.
Abans votaven a quatre anys; continuarem votant cada quatre anys, però
també votem amb la nostra cistella de la compra i també votem amb cada
clic, amb cada WhatsApp que fem, amb cada m'agrada i amb cada retuit.
Per tant, bona diada de Sant Jordi. Us recomano que compreu, què llegiu
'La democràcia mor el núvol'."
2. La nostra atenció ha estat raptada / Na Pai
Editorial Tigre de paper
Format físic, 12,35 euros.
Analitza les xarxes socials que habitem: Com funcionen, com ens manipulen, com ens exploten i s'aprofiten de les nostres debilitats? Quins efectes tenen sobre la nostra psique, les nostres relacions i la nostra societat?
No es queda en la crítica, també proposa estratègies personals i polítiques per rescatar la nostra atenció i construir espais virtuals més saludables i enfocats al bé comú.
3. Les aventures del Capità Ciber / Cristina Serret & Yaiza Rubio
Editorial Shaketon Kids
Format físic, 14,15 euros / Format digital, 6,64 euros.
A través de peripècies dels personatges del llibre, aprendrà a protegir-te dels virus, troians i tota mena de programari maliciós; com protegir la teva identitat digital; com prevenir caure en trampes i fraus; com navegar de forma segura.
4. Felicitat digital. Mariola Dinarès
Editorial Efadós
Format físic, 21,80 euros.
Una proposta optimista i fins i tot apassionada d'aquest món cada vegada més digital sense deixar de banda els riscos. Es proposa com a mètode efectiu per reduir l'angoixa generada pel desconeixement.
Forma't amb els nous conceptes que has de saber per prendre les teves pròpies decisions i empoderar-te a la xarxa.
ECOSISTEMA. booktokers, bookstagramers i booktubers
A les xarxes socials, també trobem persones que generen i comparteixen continguts sobre llibres. Des d'aquesta plataforma, revisen, recomanen, o simplement conversen sobre l'univers literari.
Aquest terme serveix per identificar qui fa ressenyes, lectura, il·lustració, o qualsevol altra activitat relacionada a l'obra literària, utilitzant un canal de TikTok, Instagram o de YouTube com a mitjà de difusió i influència.
La prestatgeria de la Marta
https://laprestatgeria.art.blog/
Projecte de divulgació literària de Marta Meneu-Borja.
Va nàixer com un canal de YouTube, sota el nom de La prestatgeria de Marta, gràcies a una iniciativa de l'editorial Bromera (Emociona't amb la lectura). A poc a poc, el projecte ha anat creixent i canviant.
El que va començar sent un canal de YouTube, ara és més ample. laprestatgeria està present a diferents xarxes socials amb el mateix contingut adaptat a cada format: Instagram (fotografia), YouTube (vídeo) o WordPress (entrada escrita).
Marta Meneu-Borja estudia Periodisme a la Universitat de València. Treballa en el camp de la comunicació cultural i política.
APLICACIÓ MÒBIL. Audiollibres
Audible.
9,99 euros/mes
App d'Amazon que compta amb una gran biblioteca d'audiollibres per a tots els gustos, amb més de 90.000 audiollibres i podcasts originals.
El libro total
Gratuïta
Especialitzada en obres autoritzades per a la difusió sense afany de lucre, està formada per més de 50.000 llibres llegits per veus professionals.
Storytel
8,99 euros / mes
Accedeix de forma il·limitada a tot el catàleg de més de 400.000 títols entre audiollibres, ebooks, podcasts i sèries originals.
AGENDA: Sincronitzem rellotges.
Presentació de la programació TRIC de la gòTICestiu23
Dilluns, 24 d'abril / 18 hores / Sala polivalent del Centre d'Entitats de Tàrrega
Tàrrega acull la Trobada territorial de la Xarxa Punt TIC
Dijous 4 de
maig / De 9.30 a 13.30 hores / Oficina Jove
La trobada es dividirà en dos blocs.
Durant el primer àmbit es parlarà de com es treballa per a garantir la
capacitació digital i la inclusió digital de la ciutadania des de la
Xarxa Punt TIC. Posant el focus en la diversitat de serveis de
dinamització social digital que vetllen per a permetre l'accés,
l'aprenentatge i la creació de qualitat amb les noves tecnologies de la
informació i de la comunicació.
El segon àmbit girarà al voltant de les accions contra les bretxes digitals, en el context de la vegueria de Lleida. Es reflexionarà sobre com s'estan
detectant les necessitats concretes d'aquest territori, de com s'estan
abordant els reptes des de les administracions públiques i de com
s'estan aprofitant les oportunitats per a millorar la qualitat de vida
de les persones.
Les persones interessades poden participar-hi gratuïtament, apuntar-se a través d'aquest formulari en línia.