M1/ Et passes massa temps enganxada al mòbil?!

03.10.2022

El Govern presenta la Guia: 'Les tecnologies digitals a la infància, l'adolescència i la joventut'

Dimecres passat, es va presentar la Guia: "Les tecnologies digitals a la infància, l'adolescència i la joventut", un pla d'acció i recomanacions per orientar tant a professionals de l'educació com a les famílies en el bon ús de les tecnologies digitals, elaborada en col·laboració entre els departaments de Salut, Drets Socials i Educació de la Generalitat de Catalunya.

La guia recull una diagnosi del col·lectiu, analitza efectes positius, els riscos i les amenaces d'introduir les tecnologies en el dia a dia dels infants.

Eina de diagnosi

La guia defineix els riscos de la sobreexposició i enumera estratègies per fer un ús saludable de les tecnologies.

Els més petits

Se senten atrets per la velocitat i els colors de les pantalles, realitzant un consum passiu que en la majoria dels casos no comporta un aprenentatge, ja que els seus cervells encara no poden processar la informació correctament.

La guia recomana que els menors de tres anys no tinguin cap exposició a pantalles; que dels quatre a sis anys no se superi la mitja hora diària i que sigui sempre acompanyada, i que dels set i els dotze anys es vagi incrementant, de manera progressiva i supervisada, però sense superar mai l'hora diària.

Els adolescents

No hi ha un perfil únic, ja que són evidents les diferències d'ús de la tecnologia en funció del gènere i del context sociocultural.

La guia reconeix la importància de la identitat digital per als joves i de què siguin capaces d'entendre i protegir la seua privacitat i intimitat. També dels efectes i riscos que té l'ús de les TIC.

Els autors de la guia, recomanen donar-los el seu primer telèfon mòbil propi, a partir dels dotze anys. Sempre a partir del primer trimestre de 1r d'ESO.

Els riscos

La guia identifica quatre grans categories de riscos vinculats amb les tecnologies digitals:

  1. La identitat i les relacions
  2. L'ús excessiu
  3. L'addicció
  4. Els continguts que es consumeixen.


Les claus

Les estratègies per fomentar un guiatge positiu passa per l'acompanyament digital que facilita la creació d'espais de relació per a la transmissió de valors i aprenentatges.

Sense descuidar la definició de límits temporals, espacials i contextuals de l'ús dels dispositius i entorns digitals.

L'eduCAC

Programa d'educació en comunicació que neix amb l'objectiu prioritari de promoure l'educació mediàtica en àmbits educatius formals i informals, desenvolupat pel Consell de l'Audiovisual de Catalunya, en col·laboració amb el Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.

Davinia Ligero, responsable de la gestió del programa ens ajuda a traçar la fina línia entre un ús saludable i la sobreexposició a les pantalles.

Passar una setmana sense el mòbil.

Aquest el repte assumit per un grup de 92 joves de l'estat, d'entre 15 a 24 anys.

Aquest experiment forma part d'una investigació duta a terme per diverses universitats espanyoles i europees, amb l'objectiu d'analitzar les fonts que utilitzen per informar-se.

El treball va monitorar l'ús del mòbil de les participants durant tres setmanes: la primera amb un ús normal, la segona sense el dispositiu i la tercera novament amb l'aparell encès, temps durant el qual van anotar les seves reflexions en un diari i van contestar enquestes setmanals.

Algunes conclusions

Durant els primers set dies es va registrar un temps mitjà de consum de cinc hores diàries, de les quals quatre es van dedicar a les xarxes socials: Sobretot Whatsapp, d'Instagram i TikTok. Aquesta xarxa és la més emprada com a únic canal informatiu per als més joves.

Després de set dies desconnectades, la majoria van assegurar haver-se sentit poc informades. Entre els canals alternatius que van usar, destaquen la televisió i la ràdio. La majoria dels participants van assegurar que comprar un diari "no serveix de res", ja que és invertir diners en una cosa que ja ha passat quan a internet hi ha l'última hora.

Durant el temps en què van romandre amb el mòbil apagat, van reportar incomoditat, ansietat, inseguretat i dependència, encara que també un cert alliberament.

La majoria dels participants va registrar major proximitat amb la seva família durant aquesta setmana. També més concentració en les tasques acadèmiques.

Amplia la notícia a Tv3.cat

Detox i benestar digitals

La desintoxicació digital és una tendència que busca evitar l'addicció a la tecnologia i els problemes físics i psicològics, conseqüència d'un abús.

Aquesta estratègia es basa en l'apagada dels dispositius digitals, per tal de reconnectar-se la societat.

El benestar digital ens ajuda a fer un ús equilibrat i conscient de la tecnologia.

El sistema Android afegeix funcions força interessants per desconnectar, millorar la productivitat i equilibrar.

Benestar Digital, al Sistema Operatiu Android

¡Crea tu página web gratis! Esta página web fue creada con Webnode. Crea tu propia web gratis hoy mismo! Comenzar